5.3.4 Taakveld verkeer en vervoer (grijs)
Verharding
Areaal
Het areaal verharding is ongeveer 4,65 miljoen m2 groot. De helft (50%) van het areaal bestaat uit elementenverharding en iets meer dan 49% bestaat uit asfaltverharding. Betonverharding betreft maar 1% van het totale areaal.
Beleidskaders
- Nota Kapitaalgoederen 2021 -2024
- Beleidsnota (IBOR) Integraal Beheer Openbare Ruimte (2015)
- Beleidsnota Integraal Verzorgend Onderhoud Plan (2015)
Voor het technisch onderhoud (heel en veilig) is geen beleidskader vastgesteld. Het wettelijk minimum is leidend, op basis van de landelijke systematiek van het CROW. De aanpak van de gemeente is gericht op: minimale inzet en kosten, om veiligheid en functionaliteit te borgen en kapitaalvernietiging te voorkomen, kortom kwaliteitsniveau Basis. Deze aanpak is vastgelegd in de beheerplan dat eind 2019 is opgesteld. Aandacht voor levensduurverlengend onderhoud is een rode draad.
Kwaliteit
De kwaliteit van de wegen wordt iedere 2 jaar gemeten. De meting van 2021 laat met wederom een 6,0 zien, dat we de (lichte) achteruitgang tot stilstand hebben weten te brengen (was 6,4 in 2017 en 6,0 in 2019). Het is nog steeds passend bij kwaliteitsniveau Basis. We verwachten wel, dat de kwaliteit nu weer gaat toenemen gezien de extra inzet op groot onderhoud en vervanging. In 2021 is er groot onderhoud uitgevoerd aan onder andere de Hofkampstraat, Bleskolksingel, Sluitersveldsingel en Bolkshoekweg en omgeving.
We hebben gebruik kunnen maken van impulsgelden van het rijk en daardoor is een versnelling mogelijk geworden. We combineren dit met de eigen Investeringsimpuls Fysieke Infrastructuur. In 2021 zijn de verkeersmaatregelen bij het Vincent van Goghplein, de aansluiting voor de nieuwe vestiging van Kees Smit, het plateau aan de Hofkampstraat en het fietspad Hofstraat gerealiseerd. Nog in uitvoering, of binnenkort startend, zijn de reconstructie Hospitaalweg, , fietspaden Brugstraat en Aalderinkssingel, het F35 tracé Wierdensestraat (gedeelte Aalderinkssingel - Nieuwstraat) en het fietspad aan de westkant van de Rechteren Limpurgsingel. Speciale aandacht is er voor het project Largas aan de Henriette Roland Holstlaan. Largas staat voor Langzaam Rijden Gaat Sneller. Een uniek project waarin een mooie combinatie wordt gemaakt met onze klimaatdoelstellingen. In 2022 krijgt dit zijn beslag.
Speerpunten
We lopen de achterstand in groot onderhoud en vervanging, die in de afgelopen jaren is ontstaan, verder in. Extra inzet met een planmatige en integrale aanpak werpt zijn vruchten af. In Almelo is altijd wat te doen! We hebben nog een hele opgave, en het is een forse klus om tegelijkertijd Almelo bereikbaar te houden, maar we mogen trots zijn op de resultaten.
We zetten daarnaast de gestructureerde, wijkgerichte, aanpak van het klein onderhoud aan de verhardingen voort. Kleine onderhoudsopgaven worden wijk voor wijk verholpen. Klein onderhoud, dat zich richt op het wegwerken van plaatselijke schades, levert directe verbetering van de kwaliteit op en kan groot onderhoud uitstellen. Met deze aanpak wordt de komende drie jaar de hele gemeente Almelo aangepakt. Tegelijk worden planmatige werkzaamheden als aanpak boomwortelschade en bermonderhoud meegenomen.
We blijven het onderhoud waar mogelijk combineren met een integrale opgave, zoals het project Witvoetenstraat/Gravenstraat. Ook kunnen we dan vaak de infrastructuur verbeteren en/of de verkeersveiligheid. Dit geldt met name voor die wegen die het einde van hun levensduur hebben bereikt.
In 2022 wordt de camerahandhaving in de binnenstad geïntroduceerd en zal er weer een verdere stap worden gezet in de realisatie van de F35. Naast de realisatie van het Largasproject (zie boven) wordt het kruispunt Henriette Roland Holstlaan - Ambachtstraat heringericht en starten we een proef met een vrije "rechtsaffer" van de Henriette Roland Holstlaan naar de Nijreessingel. Naast klein onderhoud wordt logischerwijs blijvend ingezet op groot asfaltonderhoud. In 2022 worden bijvoorbeeld de Schuilenburgsingel en Aadorperweg aangepakt.
Financiële consequenties in de begroting | ||||
Verharding | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Vervangingsinvestering | 3.062 | 3.062 | 3.062 | 3.062 |
Exploitatiebegroting | ||||
Kapitaallasten | - | 133 | 265 | 398 |
Groot onderhoud | 2.466 | 2.466 | 2.466 | 2.466 |
Klein onderhoud | 729 | 729 | 729 | 729 |
Schoonhouden | 1.617 | 1.617 | 1.617 | 1.617 |
Totaal | 4.812 | 4.945 | 5.077 | 5.210 |
Bedragen x 1.000 euro |
Civieltechnische kunstwerken en waterbouwkundige constructies
Areaal
In 2020 is het gehele areaal kunstwerken en waterbouwkundige constructies onderworpen aan een inspectie en inventarisatie conform de daarvoor geldende richtlijn (NEN2767) Het areaal is groter dan we waar we tot nu toe van uitgingen. Er zijn 452 civieltechnische kunstwerken (bruggen tunnels, oeverconstructies en kademuren)
Beleidskaders
- Nota Kapitaalgoederen 2021 - 2024
- Beleidsnota (IBOR) Integraal Beheer Openbare Ruimte (2015)
- Beleidsnota Integraal Verzorgend Onderhoud Plan (2015)
Er is geen beleidskader voor het technisch beheer van civieltechnische kunstwerken. Omdat veel van de kunstwerken echter deel uitmaken van het wegennet, geldt ook hier de wettelijke zorgplicht. Om vast te stellen welk onderhoud minimaal nodig is, maakt Almelo gebruik van de landelijk gehanteerde normen voor conditiemetingen (NEN 2767-4 5). Voor de invulling van het beheer zijn beheerplannen opgesteld (najaar 2019). Volgend op de actuele inspectie begin 2021 hebben we een Meerjaren Onderhouds- en Investeringsplan opgesteld. Dit plan loopt tot 2025 en geeft een doorkijk tot 2040.
Kwaliteit
Vanaf 2015 wordt gewerkt aan de verbetering van het planmatig beheer van civieltechnische kunstwerken en waterbouwkundige constructies. Hierbij wordt een risicogestuurde aanpak gehanteerd, die in eerste instantie is gericht op de grote kunstwerken met bijbehorende grote risico’s. Mede door die aanpak verkeren de kunstwerken in goede of uitstekende staat.
Speerpunten
We blijven inzetten op het planmatig onderhoud en beheersing van de objecten. Enkele projecten zijn:
- Vervangen Brug Grotestraat Zuid.
- Groot onderhoud Eilandbrug.
- Planmatig onderhoud beweegbare bruggen.
- Vervangen brug in de Nieuwe Sligtestraat, samen met het realiseren van de F35 Wierdensestraat / Nieuwstraat.
- Groot onderhoud tunnel Hofkampstraat.
- Groot onderhoud tunnels Nijreessingel.
Financiële consequenties in de begroting | ||||
Civieltechnische kunstwerken | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Vervangingsinvestering | 1.117 | 1.117 | 1.117 | 1.117 |
Exploitatiebegroting | ||||
Kapitaallasten | - | 40 | 78 | 117 |
Onderhoud | 696 | 696 | 696 | 696 |
Totaal | 696 | 736 | 774 | 813 |
Bedragen x 1.000 euro |
Openbare verlichting
Areaal
De belangrijkste onderdelen van de openbare verlichting zijn de lichtmast, armatuur en de lamp. De gemeente Almelo kent in totaal 15.754 masten, 16.753 armaturen en 17.278 lampen.
Beleidskaders
- Nota Kapitaalgoederen 2021 -2024
- Beleidsnota (IBOR) Integraal Beheer Openbare Ruimte(2015)
- Beleidsnota Integraal Verzorgend Onderhoud Plan (2015)
Kwaliteit
De grootschalige overgang naar LED verlichting geeft de kwaliteit van het areaal een flinke impuls. Er resteert nog wel een flinke opgave, omdat de technische levensduur van 20 jaar veelal was overschreden. We vorderen goed. In 2020 is een ambitieuze planning van 3400 armaturen gelukt en zelfs verhoogd tot 3500 armaturen. Onder andere Windmolenbroek (voornamelijk fietspaden), Aadorp, Turfkade Noord en omgeving Buitenhaven zijn vervangen.
Speerpunten
We zetten het ingezette beleid tot versnelde overgang op LED verlichting voort. Ruim 11.000 verouderde armaturen worden in de periode 2020-2023 vervangen voor nieuwe duurzame LED armaturen. Daarnaast wordt ingezet op een planmatige aanpak van het onderhoud en de vervanging van lichtmasten.
Momenteel worden opnieuw 3.400 armaturen vervangen, de uitvoering loopt deels in 2022 door. Onder ander in Nijrees, Bornerbroek en een deel van het Nieuwstraatkwartier worden de armaturen vervangen. De resterende armaturen worden in 2022 en 2023 vervangen. In die jaren ligt het tempo iets lager (gemiddeld 2.200 stuks per jaar).
Langs het deel F35 Wierdensestraat zijn nieuwe masten geplaatst met slimme dynamische verlichting voorzien van bewegingsdetectie. De ervaringen helpen ons om slimme verlichting verder uit te rollen in Almelo. Naast de hierboven genoemde projecten is bij verschillende reconstructies en in een aantal tunnels ook de verlichting vervangen.
Financiële consequenties in de begroting | ||||
Openbare verlichting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Vervangingsinvestering | 260 | 260 | 260 | 260 |
Exploitatiebegroting | ||||
Kapitaallasten | - | 11 | 23 | 34 |
Onderhoud | 187 | 177 | 170 | 170 |
Totaal | 187 | 188 | 193 | 204 |
Bedragen x 1.000 euro |
Verkeersregelinstallaties (VRI)
Areaal
De gemeente Almelo heeft op dit moment 47 VRI’s. Daarnaast bezit de gemeente Almelo een dynamisch busstation, acht Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP’s) en twee parkeerverwijssystemen (binnenstad en stadion).
Beleidskader
Kwaliteit
In een planmatige en meerjarige aanpak worden de (veelal sterk) verouderde VRI's vervangen zoals bij het kuispunt Wierdensestraat - Aalderinkssingel - E. ten Catelaan of het kruispunt van Rechteren Limpurgsingel - Hofstraat. Bij de vervanging vindt ook een modernisering plaats. Al met al zien we een stijgende kwaliteit, hoewel er nog veel is te doen. Daar waar kan laten we VRI's verdwijnen, zoals volgend jaar op de Henriette Roland Holstlaan gebeurt. Op dit moment zijn er al 27 VRI's gemoderniseerd (tot een i-VRI, ofwel intelligente VRI). Deze intensieve modernisering gaat echter niet zonder kinderziektes en er zullen komend jaar nog verbeteringen nodig zijn.
Speerpunten
Aanpakken en verbeteren is het credo. Uitvoering van het vervangingsprogramma blijft een speerpunt. In 2022 worden maar liefst 7 VRI's vervangen. Het betreft de VRI's op de kruispunten Wierdensestraat - Schuilenburgsingel - Weezebeeksingel (tevens groot onderhoud), Schuilenburgsingel - Jollesweg, H. Roland Holstlaan - Ambachtstraat (tevens reconstructie via Investeringsimpuls Fysiek), Windmolenbroeksweg - De Vogelweide, Aalderinkssingel - Kolthofsingel - Turfkade (tevens onderhoud), Schoolstraat - H. Roland Holstlaan en Violierstraat - Burgemeester Raveslootsingel. Voor de laatste 2 geldt dat wordt bekeken of dit één VRI kan worden.
Tegelijkertijd wordt het verkeerskundig functioneren verbeterd. Met inzet van subsidies wordt Talking Traffic ingebouwd in de verkeersregelinstallaties. In deze ontwikkeling gaan de VRI’s communiceren met verkeersdeelnemers. Zo kunnen de installaties optimaal inspelen op het verkeersaanbod en worden de verkeersdeelnemers goed geïnformeerd over de actuele situatie.
Tegelijk kiezen we voor een samenwerking met het bedrijfsleven. Deze aanpak, ‘Doorstroming als een Service (DaeS)’ geheten, betekent dat een marktpartij geleidelijk aan verantwoordelijk wordt voor beheer en onderhoud, vervanging en ver- of nieuwbouw van VRI’s en andere verkeerssystemen. Deze DaeS-samenwerking verkeert in een cruciale fase en zal in 2022 meer vorm krijgen.
Ten slotte wordt in 2022 de displays op het busstation vervangen en komen er op de drukste haltes in de stad displays met reisinformatie. Dit betreft een Overijssels project, waarbij het busstation van Almelo het eerste grote te realiseren project is.
Verkeersregelinstallaties | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Vervangingsinvestering | 720 | 720 | 720 | 720 |
Exploitatiebegroting | ||||
Kapitaallasten | - | 44 | 99 | 154 |
Onderhoud | 308 | 308 | 308 | 308 |
Totaal | 308 | 352 | 407 | 462 |
Bedragen x 1.000 euro |