Het afgelopen jaar is natuurlijk een jaar geweest met uitdagingen voor iedereen, maar in het bijzonder voor onze ondernemers en culturele instellingen in de binnenstad. De huidige verwachtingen zijn dat de komende periode verdere versoepelingen doorgevoerd kunnen worden en daarmee terrassen, restaurants, winkels, theaters en andere voorzieningen hun deuren steeds meer op een 'normale' manier verder kunnen openen. De effecten van alle coronamaatregelen op lange termijn zijn echter lastig in te schatten. Daar zullen we vanuit het programma steeds op blijven monitoren en waar mogelijk op anticiperen en acteren.
Tegelijkertijd blijven we onze focus houden op de langjarige doelen en ambities die we bij de start van het programma Binnenstad hebben geformuleerd. We ontwikkelen ons door naar een regionale winkelstad waar, naast onze eigen inwoners, bezoekers uit de omliggende gemeenten graag naartoe komen om te winkelen en een bezoek te brengen aan onze horeca en culturele voorzieningen.
Daarvoor zetten we in op het terugdringen van leegstand, transformatie van de aanloopstraten, herontwikkeling van het gebied Stadskade.Ook zetten wij in op het realiseren van een BIZ die vanuit het oogpunt van ondernemers en vastgoedeigenaren een extra impuls gaat geven aan de realisatie van de gedeelde ambities voor de binnenstad.
Samen met onze partners in de binnenstad zetten we ook een stap om te komen tot een eenduidige en herkenbaar merk voor de binnenstad en eenduidige communicatie en marketing. Van alle verschillende merken en kreten, zoals Almelo loves you, Almelo waterstad, Almelo altijd wat te doen, Almelo verrast, gaan we naar een consistent merk en verhaal. Hiermee kunnen we ons verder profileren, (nieuwe) bezoekers trekken en ons daarmee verder doorontwikkelen als (regionale) winkelstad: een stad waar altijd iets te doen is!