In 2022 gaan we verder met de stad maatregelen treffen om de doelen uit het programma te bereiken. De verbeteringen en veranderingen in het centrum zijn voor het overgrote deel afhankelijk van de inzet van particuliere partijen (o.a. eigenaren, ondernemers(vereniging), ontwikkelaars).
In 2022 ligt de prioriteit bij een aantal fysieke projecten, het terugdringen van leegstand door transformatie en het verbeteren van de samenwerking,
Programmalijn 1: Compacter centrum en aantrekkelijke binnenstadskwartieren
- We willen de ruimtelijke kwaliteit van de binnenstad versterken, hiervoor zijn gevelsubsidies beschikbaar voor eigenaren om gevels van panden aantrekkelijker te maken. Daarnaast willen we transformatiegelden beschikbaar stellen om (leegstaande) panden om te vormen naar andere functies.
- Via de uitvoering van de leegstandsverordening willen we (structurele) leegstand van panden zijnde niet woningen terugdringen. Een leegstandsverordening verplicht vastgoedeigenaren om leegstand te melden, zodra die leegstand langer duurt dan zes maanden. Daarna volgt een leegstandsoverleg met een adviseur. De gemeente kan gebruikers aandragen voor leegstaande panden en in extremis ook boetes uitdelen indien de eigenaar niet voldoet aan zijn verplichtingen volgens de verordening.
- Vanuit de gemeente wordt een ontwikkelstrategie en plan voor de herontwikkeling van de Stadskade (het gebied tussen de bibliotheek, het stadhuis en het Marktplein, inclusief Havenblok) gemaakt die bijdragen aan de strategische programmadoelen voor de Binnenstad.
- Voor de vernieuwing van het busstation wordt toegewerkt naar een Definitief Ontwerp en aanbesteding
- We geven uitvoering aan het ontwikkelplan Gravenkwartier (voorheen genoemd Grotestraat Noord). Daarbij ligt de nadruk op het komen tot transformatie van nog meer panden in dit gebied naar wonen, herinrichting van de openbare ruimte en samenwerking en eigenaarschap in het gebied.
- Door het toegenomen fietsgebruik is er behoefte aan meer stallingen en maatregelen om de overlast van gestalde fietsen in de openbare ruimte tegen te gaan. Bij de ruimtelijke projecten in de binnenstad wordt fietsparkeren als een belangrijke opgave meegenomen.
- Onderzocht wordt of het niveau van het beheer van de openbare ruimte in de binnenstad naar een kwalitatief hoger niveau getild kan worden.
- De vastgoedregisseur gaat actief eigenaren benaderen van leegstaande winkels om eigenaren te stimuleren en te adviseren hun leegstaande pand een nieuwe invulling te geven. Hierbij trekt hij samen op met het CAA en Start je Winkel. Daarnaast voert een adviseur leegstandsgesprekken in het kader van de leegstandsverordening.
Programmalijn 2: versterken Almelose DNA in de binnenstad
- We investeren in het vergroenen van de openbare ruimte. Hierdoor wordt de binnenstad aantrekkelijker om in te wonen, winkelen en verblijven. Groen is immers ook gezond en belangrijk voor het klimaat. Het nodigt uit tot ontmoeting en beweging. Ook draagt groen bij aan de herkenbaarheid van de Almelose binnenstad, waarin water en groen belangrijke elementen zijn.
- Nu de havenkom in het centrum is gerealiseerd, neemt ook de waterrecreatie toe. We willen voorkomen dat waterrecreatie leidt tot overlast, onveiligheid of onwenselijke situaties. Daarom willen we 2022 duidelijke richtlijnen/spelregels voor het gebruik van het water voor recreatievaart in de binnenstad.
Programmalijn 3 (versterken positie in Noordwest Twente), Programmalijn 4 (Vermarkten en imago):
- Samen met partners uit de stad zetten we in op actieve acquisitie van winkels. Dit moet leiden tot een compacte kern waar een je een compleet winkelrondje ervaart. De samenwerking wordt gezocht met vastgoedeigenaren om de juiste winkel op de juiste plek te krijgen.
- We bouwen samen met partners uit de stad aan één herkenbare en aansprekende brand van de binnenstad. Veel gemeenten en binnensteden lijken op elkaar. Waar tot voor kort de concurrentie vaak werd aangegaan met nieuwbouw en uitbreiding van het winkelareaal, biedt deze strategie tegenwoordig weinig soelaas meer. Meer en meer (binnen)steden zijn bezig zichzelf nadrukkelijker te positioneren en maken keuzes in aanbod, sfeer en marketing. In de “Koers voor de Binnenstad” is het adagium “wie kiest, wordt gekozen”. En daarbij rijst de vraag: wie is de beoogde klant voor onze (nieuwe) binnenstad en hoe kan optimaal naar (potentiële) bezoekers gecommuniceerd worden wat de binnenstad van Almelo te bieden heeft? Hierin gaan we samen met onze partners toewerken naar een gezamenlijke strategie en aanpak.
- Hierbij zetten we in op binnenstad waar altijd iets te doen is, met accenten op waterstad en (regionale) winkelstad.
Programmalijn 5: Samenwerking
- Bij voldoende draagvlak wordt in 2022 een bedrijveninvesteringszone (BIZ) ingevoerd voor ondernemers in de binnenstad. Indien de vastgoedeigenaren in 2021 de voorbereiding voor de BIZ hebben kunnen afronden, kan ook in 2022 een draagvlakmeting onder eigenaren worden uitgevoerd.