Financieel terugkijken
Taakveld | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Werkelijk | Werkelijk | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
2020 | 2020 | 2021 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |
6 Sociaal domein | |||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 8.375 | -48 | 6.932 | -39 | 6.733 | -39 | 6.693 |
6.2 Wijkteams | 4.082 | - | 4.524 | - | 4.975 | - | 4.975 |
6.3 Inkomensregelingen | 63.652 | -51.060 | 59.493 | -46.452 | 51.715 | -40.194 | 11.521 |
6.4 Begeleide participatie | 14.267 | - | 12.804 | - | 12.473 | - | 12.473 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 5.515 | -181 | 4.413 | - | 5.478 | - | 5.478 |
6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) | 3.226 | -12 | 2.841 | - | 3.422 | - | 3.422 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 23.937 | -648 | 21.914 | -949 | 23.002 | -900 | 22.102 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 26.518 | 14 | 24.456 | - | 24.429 | - | 24.429 |
6.81 Ge-escaleerde zorg 18+ | 19.714 | -750 | 17.039 | -690 | 17.289 | -690 | 16.599 |
6.82 Ge-escaleerde zorg 18- | 9.808 | - | 10.009 | -12 | 10.262 | -12 | 10.251 |
6 Sociaal domein | 179.094 | -52.685 | 164.424 | -48.141 | 159.778 | -41.835 | 117.944 |
Bedragen x 1.000 euro
Verschillen
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Het verschil bij de lasten wordt verklaard door een verlaging van de subsidiebedragen i.v.m. het insourcen van 7,4 fte intakers. Daartegenover zorgt een verhoging van de wijkbudgetten voor een verhoging van de lasten.
6.2 Wijkteams
Het verschil bij de lasten wordt verklaard door de toerekening van personeelskosten aan de taakvelden, in dit geval door de extra 7,4 fte intakers.
6.3 Inkomensregelingen
Bij het opstellen van de begroting 2021 werd rekening gehouden met een forse stijging van het aantal bijstandscliënten door Covid-19. Dit viel, achteraf bezien, heel erg mee. Voor de begroting 2022 zijn (lagere) aantallen, op basis van de cijfers 2021, het uitgangspunt.
In de meerjarenraming van de begroting 2021 is een oplopende besparing opgenomen om uit te komen met de rijksmiddelen voor de Participatiewet. De (structurele) taakstelling van 1 miljoen euro is verwerkt aan de lastenzijde in de meerjarenraming 2022-2025.
In 2021 zijn de budgetten voor het minimabeleid verhoogd met 290.000 euro voor de verbrede beleidsregel tegemoetkoming kinderopvang op grond van een Sociaal Medische Indicatie (BW-8250) en de uitvoering van de was- en strijkservice (BW-8348).
In de begroting van 2021 zijn de incidentele baten en lasten van de TOZO-regeling (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) opgenomen en in de begroting van 2022 (nog) niet.
6.4 Begeleide participatie
Het budget voor begeleide participatie is geactualiseerd op basis van de meicirculaire 2021 van het gemeentefonds. Zodra de NUO van start gaat en de financiële gevolgen volledig in beeld zijn, zullen de budgetten definitief worden.
6.5 Arbeidsparticipatie
Het budget voor arbeidsparticipatie (incl. inburgering) is geactualiseerd op basis van de meicirculaire 2021 van het gemeentefonds. Verder wordt een deel van de intensivering voor leefbaarheid en wonen verantwoord op dit taakveld. Het overige verschil wordt verklaard door mutaties in de toerekening van apparaatskosten aan de taakvelden.
6.6 Maatwerkvoorziening (Wmo)
Het verschil aan de lastenkant wordt enerzijds verklaard door de hogere toerekening van apparaatskosten aan dit taakveld. Anderzijds zijn de budgetten voor individueel maatwerk naar boven bijgesteld vanwege de toenemende vraag door de vergrijzing in Almelo. Beide effecten bedragen (afgerond) 0,3 miljoen euro.
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Het budget voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang zijn geactualiseerd op basis van de mei-circulaire 2021 van het gemeentefonds.
Het Rijk en gemeenten maakten in december 2020 en juni 2021 afspraken over de financiële effecten van de openstelling van de Wlz voor mensen met een psychische stoornis. De uitname uit het gemeentefonds bedraagt 7,9 miljoen euro voor 2022 en verder. Als de gevolgen van de openstelling beter in beeld zijn, zullen de financiële gevolgen in één keer in de begroting verwerkt worden.
De prognoses voor de Wmo-nieuw en Wmo-HO zijn geactualiseerd. De stijging in de lasten wordt enerzijds veroorzaakt door de prijsindexatie 2022 van 4,0% op Wmo-HO en 3,2% op Wmo-nieuw. Anderzijds is er een stijging van de aantallen in met name HO door de vergrijzing in Almelo.
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-, 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ en 6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Voor de Jeugdhulp en Wmo is in 2022 een prijsindexatie van 3,2% verwerkt.