Voor hoofddoel I "Almelo, hier wordt gewerkt" voeren we de volgende projecten en activiteiten uit:
- Verbeteren van de match op de arbeidsmarkt
Flexibiliteit op de regionale arbeidsmarkt en brede inzet van werknemers blijft belangrijk. Daarom doet Almelo mee in de regionale projecten die beogen de huidige arbeidsmarkt én scholingsstructuur meer in te richten op competentie ontwikkelingen bij onze jeugd en werknemers. Wij blijven in 2022 werkzoekenden en werkenden actief benaderen en helpen om gebruik te maken van het scholingsfonds Twents Fonds voor Vakmanschap. Op deze manier hebben Almeloërs meer kans op werk en kunnen er makkelijker stappen gemaakt worden van de ene naar de andere beroepssector door werknemers die hun baan dreigen te verliezen.
Vanuit het Twents Huis van de Logistiek worden in 2022 nieuwe werkfittrajecten uitgevoerd met als resultaat dat mensen vanuit de bijstand in de logistiek aan het werk kunnen. Daarnaast zijn er de jaarlijkse evenementen zoals de week van de logistiek (om scholieren te interesseren), een marketingcampagne en een platform waar men zich kan oriënteren op werken in de logistiek (indelogistiek.nl).
Een nieuwe ontwikkeling, die ontstaan is door de Corona-crisis, is het regionaal mobiliteitsteam. Het doel is het behoud van werk voor de werkenden in onze arbeidsmarktregio. In de tweede helft van 2021 komt er een uitvoeringsplan waarin duidelijk wordt hoe gemeenten gebruik kunnen maken van de extra inzet van het RMT.
- Ondersteunen van Almeloërs met bijstand én problematische schulden, bij het vinden van werk.
- In 2022 gaan we binnen het Schuldenlab Almelo verder met nieuwe en eerder gestarte projecten. Dit betreft onder meer de Doorbraakmethode, Jeugd heeft de Toekomst, Grip op Bewindvoering, Vroegsignalering, Collectief Schuldregelen, de Nederlandse Schuldhulproute, geldlessen in het onderwijs en de implementatie van diverse nieuwe wetgeving binnen het schuldendomein.
- De Doorbraakmethode wordt in 2022 een structureel instrument, volledig ingebed in de staande organisatie tegen lagere kosten dan voorheen. Dat betekent dat we door kunnen gaan met gelegitimeerd maatwerk, waardoor we snellere oplossingen voor inwoners realiseren. Tegelijk dalen daarmee de uitgaven op Wmo, Jeugdwet en Participatiewet.
- Met de Nederlandse Schuldhulproute leiden we inwoners sneller toe naar de juiste ondersteuning bij financiële problemen. Hierdoor voorkomen we het verergeren van deze problematiek en dragen we bij aan het gevoel van welzijn van inwoners. Dit is een factor wat bijdraagt aan arbeidsinschakeling of het behoud van werk.
- Door toepassen van vroegsignalering en het blijven uitbreiden van het aantal signaalpartners kunnen we inwoners met financiële problemen gericht helpen. De schuldenspecialisten zorgen voor een integrale aanpak, waarbij ook werk een belangrijk onderdeel is.
- Door onderzoek te doen naar het verband tussen arbeidsinschakeling of het behoud van werk versus openstaande schulden, krijgen we meer inzicht in een mogelijk causaal verband. Dit kan aanleiding geven andere keuzes te maken op beleidsmatig gebied.
- Door al vroeg jongeren te onderwijzen op het gebied van geld, dragen we bij aan het duurzaam voorkomen van financieel ongezond gedrag en het ontstaan van schulden.
- Grip op bewindvoering moet leiden tot een vermindering van de instroom in bewindvoering en een vergroting van de uitstroom. Maatstaf hierbij is het aantal mensen dat bijzondere bijstand voor bewindvoering kreeg. We streven naar een daling van 15% in 2023 ten opzichte van het aantal begin 2019 (1.150 mensen)
- Inzet van alle participatie instrumenten om de kans op werk te vergroten
We voeren de Participatiewet uit:
- Het hanteren en uitvoeren van het uitvoeringskader Participatiewet 2019-2022
- Inclusieve arbeidsmarkt: faciliteren van plaatsingen van mensen met een arbeidsbeperking bij reguliere werkgevers.
- Uitvoeren van de maatschappelijk nuttige tegenprestatie die in september 2020 is vastgesteld.
- Slim investeren in mensen: We blijven inzetten om inwoners klaar te stomen voor werk. Dit willen we doen door het inzetten van bijvoorbeeld werkfittrajecten.
- We gaan extra inzetten op werk voor een uitkering. We willen bereiken dat inwoners vaker met een baan geholpen worden in plaats van met een uitkering.
- We willen het arbeidspotentieel van onze inwoners maximaal uitnutten. Ieder gewerkt uur telt en draagt bij aan de zelfredzaamheid van de inwoner. Dit willen we gaan stimuleren met een deeltijdpremie.
- Ondersteunen van initiatieven vanuit ondernemers voor banen in de techniek en logistiek.
Techniek en jongeren is al jaren een uitdaging. Onze bedrijven springen om nieuwe aanwas. In 2022 blijven wij een aantal initiatieven ondersteunen, zoals Ontdek High Tech Almelo, Week van de techniek, waarbij ons bedrijfsleven en onderwijsinstellingen samenwerken om de jeugd enthousiast te maken over het werken in de techniek en waarbij ze kennismaken met bedrijven in Almelo uit de (high)tech, chemie, logistiek en bouw.
Het innovatieplatform van Heracles Almelo is volop in beweging. Naast events en vele projecten met studenten, wetenschappers en bedrijven wordt ook gewerkt aan langdurige samenwerkingsverbanden tussen topsport, onderwijs, zorg en bedrijfsleven. Nog altijd is er het hightech-speerpunt en wordt op allerlei manieren gewerkt aan het aantrekken en behouden van technisch talent in de regio, maar ook zijn er speerpunten als veiligheid en hospitality, duurzame leefomgeving en vooral ook vitaliteit & gezondheid. Voor het seizoen 2021-2022 is er de doelstelling het platform verder uit te bouwen, vooral via de genoemde structurele samenwerkingsverbanden.”
- Voorkomen van instroom in de bijstand en beperken instroom van buiten Almelo
Via de uitvoering van woonvisie werken we op termijn naar een betere balans in onze woningvoorraad en voorkomen we een aanzuigende werking van mensen die zonder perspectief op een baan zich in Almelo vestigen. In de tweede helft van 2021 vindt besluitvorming plaats over de eventuele uitvoering van de Wet Bijzondere Maatregelen Grootstedelijke Problematiek waarmee voor bepaalde wijken in Almelo een huisvestingsvergunning ingevoerd kan worden.
- Intensivering van de uitvoering van het handhavingsbeleid
We hebben een wettelijke verantwoordelijkheid in het toetsen op de rechtmatigheid van de verstrekte uitkeringen. Bij het aanvragen wordt toegezien op de juiste verblijfplaats, inkomsten uit andere bronnen en de vermogenssituatie. Wij onderzoeken gedurende een periode van 3 jaar op projectmatige basis het vermogen en/of inkomsten van onze klanten in het buitenland door alle bijstandsgerechtigden te benaderen met de vraag ons te informeren over eventueel eigen vermogen en bij vermoedens deze actief te toetsen. Bij twijfel worden vervolgonderzoeken ingesteld in samenwerking met het Internationaal Bureau Fraude-informatie (IBF).
- Tegenprestatie naar vermogen
Bij inwoners waarbij werk (nog )niet tot de mogelijkheden behoort gaan we in gesprek over een andere activiteit. Dit kan betekenen dat de inwoner zich in gaat zetten voor de samenleving. Dit noemen we de maatschappelijk nuttige tegenprestatie. Deze draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van de inwoner en is erop gericht om enerzijds problemen bij de inwoner op te lossen en anderzijds om de kans op werk te vergroten.
We benutten alle mogelijkheden en instrumenten in de Participatiewet actief om uitkeringsgerechtigden te activeren om de kans op werk te vergroten. Voorop staat betaald werk bij een reguliere werkgever. Daarom zetten wij, onder voorwaarde van maatwerk gericht op de persoonlijke ontwikkeling van de bijstandsgerechtigde, ook de onbeloonde maatschappelijke tegenprestatie actief in bij het verstrekken van bijstandsuitkeringen. Hierbij is het van belang dat iemand eerst zelf aangeeft wat hij/zij wil leren tijdens de tegenprestatie.
- Minimabeleid ondersteunend bij aan het werk gaan
Het doel is dat het minimabeleid ondersteunend is bij aan het werk gaan. Randvoorwaarde daarbij is dat het minimabeleid taakstellend is. Na eerdere aanpassingen in de collectieve zorgverzekering en de individuele inkomenstoeslag, de bijzondere bijstand en bij ‘Almelo doet mee’, is er in 2021 een wasservice ingevoerd en zijn er aanpassingen gedaan in de kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie. In tegenstelling tot de vorige wijzigingen zal daardoor het beroep op de bijzondere bijstand stijgen. Echter we verwachten meer dan deze stijging te kunnen besparen op de uitgaven WMO en Jeugdwet. Er blijven risico’s voor stijgende uitgaven bijzondere bijstand, door met name de moeilijk te beheersen kosten van bewindvoering en effecten als gevolg van de Coronacrisis.
Voor hoofddoel II "Almelo en haar subregio kent een krachtige, groeiende economie" voeren we de volgende projecten en activiteiten uit:
- Bevorderen vestigingsklimaat ondernemers
Een goed vestigingsklimaat bestaat vooral uit goede bereikbaarheid, logistiek en beschikbaar arbeidskapitaal. Dus dat zijn ook in 2022 belangrijke aandachtspunten. Een vlotte toegang tot het bedrijf en het aan- en afvoeren van goederen is cruciaal. Zaken die in 2021 op het programma stonden zijn in 2022 in volle gang of worden opgestart, namelijk;
- De Aanpassing van het kanaal naar klasse VA, de aanpassing kade Buitenhaven.
- Top 3 logistieke hotspot: Regionale samenwerking via Regionaal havenbedrijf Twente en Twents Huis van de Logistiek.
- Verbeteren hoofdinfrastructuur. De gemeenteraad stelde bij begroting in november 2019 middelen beschikbaar voor impuls infrastructuur 2021-2024. Komende jaren zullen hieruit o.a. H. Roland Holstlaan en Van Rechteren Limpurgsingel worden aangepast. Doel: betere doorstroming op deze wegen, zodat bedrijfsterreinen en binnenstad beter bereikbaar worden.
- Aandacht voor parkeerknelpunten op bedrijventerreinen, zowel voor personenwagens als ook het vrachtverkeer. Zie ook het onderwerp bedrijventerreinen.
- De dienstverlening van het ondernemersloket
- Ondernemersdienstverlening verbeteren
In 2022 wordt verder ingezet op zichtbaarheid en verbinden. De dienstverlening van het ondernemersloket wordt middels de inzet van social media, berichtgeving en activiteiten nog meer zichtbaar waardoor ondernemers het ondernemersloket goed weten te vinden. Middels netwerk/informatiebijeenkomsten worden ondernemers met elkaar en met de gemeente in brede zin in contact gebracht.
Vanwege de toenemende spanning op de arbeidsmarkt, zal het ondernemersloket zich opwerpen als logische partner voor de werkgevers. Wij zetten in op het matchen van vraag en aanbod middels SROI en reguliere plaatsing.
Ervan uitgaande dat in 2022 de coronamaatregelen zijn opgeheven, intensiveren de accountmanagers EZ het contact met het bedrijfsleven middels bedrijfsbezoeken. Kernboodschap hierbij is dat de gemeente Almelo haar ondernemers waardeert en waar mogelijk het ondernemerschap faciliteert.
- Bedrijventerreinen
Almelo is erg in trek bij het bedrijfsleven. De vraag naar bedrijfsgrond overstijgt het beschikbare aanbod in Almelo en in de regio. De focus ligt in 2022 op de verdere uitwerking en uitvoering van het XL-2 businesspark. Het rapport Grootschalige Kavels toont de marktbehoefte op de beoogde locatie aan. Almelo vervult een voortrekkersrol en werkt een ruimtelijke plan met ruimtelijke kaders uit en stemt deze in 2022 af met de regiogemeenten en Provincie Overijssel. Deel van het plan is ook de mogelijke exploitatievorm.
Daarnaast zetten we in op revitalisering en verduurzaming van onze huidige bedrijventerreinen. Hierbij sluiten we aan op provinciaal beleid en subsidiemogelijkheden. Na besluitvorming (in de tweede helft van 2021) over een plan van aanpak, richten we ons op de uitvoering. Samenwerking met én door het bedrijfsleven is noodzakelijk. We zetten in op een krachtenbundeling van het bedrijfsleven op de bedrijventerreinen. Bij voorkeur in de vorm van een BedrijvenInvesteringsZone, of een andere vorm waar de voorkeur bij het bedrijfsleven naar uit gaat.
- Verbeteren vestigingsklimaat voor (potentiële) werknemers van bedrijven: Almelo the place to be!
Voor werknemers van bedrijven zijn we een levendige, aantrekkelijke stad. We faciliteren partijen die werken aan een levendig Almelo:
- Stichting Almelo Promotie, Inzet op evenementen en stadspromotie.
- Initiatieven op Waterboulevard zoals Stichting Almelose Platbodems, bruidsboot en B&B op water
Stichting Almelo Promotie (SAP) voert voor de gemeente Almelo tal van promotionele activiteiten uit, is verantwoordelijk voor het verstrekken van financiële bijdragen voor evenementen en ondersteuning hiervan. Daarnaast functioneert het als verbindend platform voor alle partijen die een positieve bijdrage willen leveren aan het imago van Almelo als aantrekkelijke stad om te wonen, werken en recreëren.
Op basis van een evaluatie wordt in 2022 (nog) meer de focus gelegd op het profiel van de stad: logistiek, (high)tech en water. Daarnaast is ervoor gekozen om meer budget vrij te maken voor promotionele activiteiten.
Het visiedocument Almelo Waterstad en de bijbehorende economische impactanalyse tonen aan dat Almelo de potentie heeft om dé waterstad van Twente te worden. Nadat in 2021 al nieuwe regelgeving van kracht is geworden die betrekking heeft op het gebruik van de Waterboulevard, wordt in 2022 de motie ‘Versterken groen en blauw in Almelo’ verder uitgewerkt. Samen met externe partners, waaronder het waterschap en de provincie, worden de mogelijkheden en kansen verkend voor het bevaarbaar maken van het Almelo-Nordhornkanaal. De resultaten van deze verkenning worden zodra consensus is bereikt vertaald naar een (investerings)voorstel dat aan de raad ter besluitvorming wordt voorgelegd.
- Faciliteren van het MKB
Het MKB is onze banenmotor, de (stille) kracht van onze economie. Wij faciliteren via:
- Het Ondernemersloket: zie hiervoor
- Ons inkoopbeleid gericht op verbinding met lokale en regionale ondernemers: In 2022 zetten wij innovatieve en duurzame inkoopvraagstukken uit bij lokale en regionale ondernemers.
- Het ROZ dat in samenwerking met het Ondernemersloket programma’s uitvoert voor startende ondernemers.