Basisbegroting

Bestuur en ondersteuning

Financieel terugkijken

Taakveld

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Saldo

Werkelijk

Werkelijk

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

2020

2020

2021

2021

2022

2022

2022

0 Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur

5.275

-32

3.844

-

3.960

-

3.960

0.2 Burgerzaken

1.776

-840

2.423

-883

2.554

-833

1.721

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

5.664

-7.333

5.169

-5.410

4.346

-5.193

-847

0.4 Overhead

29.752

-2.936

28.657

-2.699

26.221

-2.089

24.132

0.5 Treasury

48

-3.523

-749

-3.254

-266

-2.752

-3.018

0.61 OZB woningen

683

-10.269

683

-10.499

759

-10.636

-9.877

0.62 OZB niet-woningen

157

-12.930

86

-13.487

97

-13.662

-13.565

0.63 Parkeerbelasting

115

-1.606

39

-1.744

42

-2.034

-1.992

0.64 Belastingen overig

544

-159

327

-177

340

-319

21

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

-

-178.812

-

-176.982

-

-185.375

-185.375

0.8 Overige baten en lasten

363

-993

2.772

-467

1.476

-282

1.194

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

57

-

100

-

100

-

100

0 Bestuur en ondersteuning

44.433

-219.433

43.351

-215.602

39.629

-223.174

-183.545

Bedragen x 1.000 euro

Verschillen

    1. Bestuur

In deze programmabegroting zijn de structurele kosten van de rechtspositie politieke ambtsdragers van 101.000 euro beschikbaar gesteld.

    1. Burgerzaken

Het  budget 2021 van de 2e kamer verkiezingen op 17 maart 2021, waarvoor 150.000 euro beschikbaar was gesteld, is met 150.000 euro verhoogd, vanwege meerkosten als gevolg van de coronacrisis. In 2022 zullen de gemeenteraadsverkiezingen gehouden worden, waarvoor 150.000 euro beschikbaar is gesteld.  
Daarnaast stelt het college voor om 250.000 euro beschikbaar te stellen om bouwdossiers te digitaliseren.

    1. Beheer overige gebouwen en gronden

De huurinkomsten zijn gedaald vanwege de afloop van het huurcontract met COA van voormalig Huize Alexandra. Dit resulteert in een daling van de jaarlijkse huuropbrengsten van 265.000 euro. De tijdelijke inkomsten die samenhangen met het recente collegebesluit om huize Alexandra tot 1 maart 2022 te blijven verhuren aan het COA zijn nog niet in de ramingen verwerkt.
Het contract met de verhuurder van het Twentheplein eindigt op 31 oktober 2021, waardoor de huurlasten alsmede de interne verhuuropbrengsten vanaf 2022 met 578.000 euro dalen. De externe verhuur van het Twentheplein eindigt eveneens op 31 oktober 2021, waardoor de jaarlijkse huuropbrengsten afnemen met 247.000 euro. Verder zijn de lasten op dit taakveld hoger als gevolg van verhoging van de verzekeringspremies en kapitaallasten. Het restant wordt voornamelijk verklaard door de indexatie van baten (huurinkomsten) en lasten. Ten slotte worden de oplopende lasten in de meerjarenraming verklaard door de stelpost kapitaallasten voor investeringen in vastgoed.
Vanaf 2022 wordt 150.000 euro aan structurele verkoopopbrengst  vastgoed begroot, ter dekking van het versterken van vastgoedbeheer.

    1. Overhead

De hogere lasten in 2021 op dit taakveld worden met name verklaard door de bijstelling van de salarissen en sociale lasten op basis van de verwachte loonontwikkeling en de Cao voor gemeenteambtenaren. Verder is de interne kostentoerekening aangepast als gevolg van de organisatieontwikkeling en de invulling van diverse personele taakstellingen. Ook zijn de stelposten voor kapitaallasten ten opzichte van 2021 weer op niveau gebracht.
In deze begroting stelt het college de volgende intensiveringen voor:

  • 177.000 euro structureel voor leefbaarheid en wonen (overig op taakveld 6.5 arbeidsparticipatie).
  • 185.000 euro structureel voor informatieveiligheid.
  • 100.000 euro incidenteel voor extra inzet auditfunctie, o.a. voor de invoering van rechtmatigheidsverantwoording.
  • 80.000 euro voor de transitie van programmamanagement.
  • 311.000 euro structureel voor het versterken van het vastgoedbeheer.

De taakstelling uitbreiding functieboek is 350.000 euro verhoogd om de intensivering deels vanuit dit taakveld te dekken.

0.5 Treasury
De leningenportefeuille van opgenomen en uitgezette gelden is voor deze begroting geactualiseerd. Bij de consolidatie van 65 miljoen euro aan kortlopende leningen in 2020 is er ten opzichte van de begroting een rentevoordeel ontstaan van 275.000 euro, hetgeen samenhangt met de huidige lage en soms zelfs negatieve rentestanden. Ook de komende jaren voorzien wij dat herfinanciering van bestaande leningen tegen een lagere rente kan plaatsvinden. In de meerjarenraming houden wij voorzichtigheidshalve wel rekening met een lichte stijging van het huidige rentepercentage. De omslagrente waarmee de externe rentebaten en rentelasten wordt verdeeld over de taakvelden is 1,0%. Voor een nadere toelichting op de rentelasten en de doorverdeling daarvan verwijzen wij naar de paragraaf financiering.
Aan de baten kant wordt het verschil verklaard door een hogere doorbelasting in 2022 van de rentebaten aan de overige taakvelden.
Verder wordt het verschil in baten voor 480.000 euro verklaard doordat er in 2021 incidenteel hogere dividendontvangsten zijn geraamd op grond van met name de positieve bedrijfsresultaten 2020 van BNG en Twence.

0.61 OZB woningen en 0.62 OZB niet woningen
De OZB-opbrengsten worden jaarlijks aangepast aan de areaaluitbreiding en inflatie, waarbij rekening wordt gehouden met de waardestijging of -daling van het onroerend goed.

0.63 Parkeerbelasting
In deze begroting wordt de begroting 2022 vergeleken met de begroting 2021 na vaststelling van de voorjaarsrapportage. Het verschil in baten op dit taakveld wordt verklaard doordat als gevolg van de coronacrisis de parkeerinkomsten in de voorjaarsrapportage 2021 incidenteel zijn verlaagd met 500.000 euro.
In 2020 en 2021 zijn veel parkeerabonnementen opgezegd en is een teruggang in aanschaf tegoedkaarten waargenomen. De inschatting is dat de inkomsten niet volledig zullen herstellen. Beide budgetten zijn daarom vanaf 2022 met 40.000 euro structureel verlaagd (totaal 80.000 euro lagere baten). Ook de structurele opbrengsten parkeergarages is met 130.000 euro naar beneden bijgesteld.

0.64 Belastingen overig
Met ingang van 2022 worden de opbrengsten vanuit aanmaningen, dwangbevelen en invorderingsmaatregelen (ADI-opbrengsten) door het GBTwente rechtstreeks doorgestort naar de deelnemende gemeenten. Dit verklaart een verhoging van de baten met 138.000 euro op dit taakveld vanaf 2022. Het verschil aan de lastenkant hangt verder samen met onze bijdrage aan het GBTwente.

0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
De algemene uitkering en de overige uitkeringen uit het gemeentefonds zijn verwerkt conform de meicirculaire 2021. Verder zijn de aanvullende middelen gemeentefonds geraamd vanaf 2022 en is de SPUK Sport in 2022 geraamd op 550.000 euro tegen 600.000 euro in 2021.

0.8 Overige baten en lasten
Op dit taakveld zijn de reserveringen voor loon- en prijscompensatie, de mutaties op de behoedzaamheidsstelpost, mutaties van de stelpost autonome ontwikkelingen sociaal domein en de reserveringen uit de meicirculaire 2021 verwerkt.

Deze pagina is gebouwd op 12/01/2021 10:55:53 met de export van 12/01/2021 10:44:57